۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | ریزش بی‌ارزش (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) خبر جدید وزیر راه درباره نهضت ملی مسکن امشب یارانه واریز می‌شود (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) رکوردشکنی سود بدون ریسک اوراق اسناد خزانه اسلامی + نمودار دلیل کاهش پی‌درپی نرخ دلار چیست؟ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سنگ اندازی سامانه‌های متعدد دولت الکترونیک پیش پای کسب وکار‌ها  دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازار داغ اسکناس‌فروشی در ایام عید غدیر | قیمت اسکناس نو در بازار مشهد چند؟

  • کد خبر: ۱۷۲۹۴۸
  • ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
  • ۱
بازار داغ اسکناس‌فروشی در ایام عید غدیر | قیمت اسکناس نو در بازار مشهد چند؟
شهرآرا از خریدوفروش اسکناس‌های نو با قیمت‌های نامتعارف در آستانه روز عید غدیر گزارش می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، عیدغدیر از راه رسید و براساس یک رسم قدیمی، سادات خانه هایشان را آماده پذیرایی از مهمانان کرده‌اند. دادن پول نو توسط سادات به مهمانان، یکی از سنت‌های دیرینه عید غدیر است. معمولا مهمان‌ها به نیت برکت، آن را به عنوان ته کیسه در کیف خود نگه می‌دارند. همین رسم سبب شده است تا مانند سال‌های گذشته، بازار خریدوفروش اسکناس‌های نو و تانخورده در مقابل بانک ملی خیابان امام خمینی (ره) مشهد داغ شود.

درگذشته بانک‌ها معمولا به مناسبت عید غدیر مقداری اسکناس نو توزیع می‌کردند، اما حالا چند سالی می‌شود که این مسئله دیگر چندان رواج ندارد و اگر شعب بانک‌ها اسکناس نویی هم داشته باشند، ترجیح می‌دهند که آن‌ها را بین مشتریان قدیمی شان توزیع کنند. برای اطمینان بیشتر به چند شعبه مراجعه می‌کنیم، اما جواب همه آن‌ها این است که اسکناس نو نداریم.

بازار داغ اسکناس نو

تا همین چند روز قبل از کنار دلال‌ها که عبور می‌کردی، می‌گفتند: «یورو، دلار!» حالا، اما باتوجه به فرارسیدن عید غدیر، «اسکناس نو، هزاری، دوهزاری و تراول» بیشترین صدایی است که در بازار دلارفروشان خیابان امام خمینی (ره) به گوش می‌رسد.

دوازده سال بیشتر ندارد. اما حسابی با فریادهایش توجه همه را به خودش جلب کرده است. چند نفری هم دورش جمع شده‌اند و دارند قیمت اسکناس‌ها را سؤال می‌کنند. فقط بسته‌ای می‌فروشد و اگر فردی تعداد کمتری اسکناس نو بخواهد، او را به سوی مردی که روی موتورش جعبه‌ای پر از اسکناس نو گذاشته است، هدایت می‌کند. معلوم است که به او قیمت بسته‌ها را گفته اند و او هم برای اینکه حساب و کتاب از دستش درنرود، می‌گوید که هر بسته صدتایی هزار تومانی، ۲۴۰ هزارتومان و هر بسته صدتایی ۲ هزار تومانی، ۳۵۰ هزار تومان.

برای گرفتن قیمت تراول، پیش مرد موتورسوار می‌رویم. می‌گوید که تراول ۵۰ هزارتومانی را ۶۵ هزار تومان و تراول ۱۰۰ هزار تومانی را ۱۱۵ هزار تومان می‌دهد. البته می‌گوید که تعداد محدودی تراول ۱۰۰ هزارتومانی دارد و در ادامه تأکید می‌کند: «اگر می‌خواهی زودتر بخر، شاید تمام شود.» در همان حال با تلفنش به فردی زنگ می‌زند و می‌گوید که این تراول‌های ۵۰ هزار تومانی کجاست؟ این‌ها که دادی دارد تمام می‌شود. آن طرف‌تر هم دو نوجوان دیگر در حال فروش اسکناس‌های نو هستند.

اسمش را می‌توان بر طبق حال وهوایی که داری، بگذاری تبانی، نظام عرضه و تقاضا یا بازار هم را خراب نکردن، قیمتی که این دو نوجوان برای اسکناس نو می‌دهند هم تفاوتی با فروشنده اولی ندارد. برای فهمیدن مظنه بیشتر بازار، خیابان را کمی بالا و پایین می‌کنیم. قیمت‌ها همه یکسان است،

بدون تعزیرات و بدون گشت نظارتی و کاملا خودتنظیم برخلاف برخی فروشگاه‌ها که در ده قدمی هم اجناسشان کلی تفاوت قیمت دارد.
یکی از فروشنده‌ها می‌گوید که افراد در نزدیکی عید غدیر، بیشتر خریدار سکه‌های هزار تومانی، ۲ هزارتومان و ۵ هزار تومانی هستند. البته اسکناس‌های ۱۰هزار تومانی و تراول ۵۰ هزار تومانی هم فروخته می‌شود، اما این اسکناس‌ها در این روز‌ها خریدار چندانی ندارند و بیشتر در عید نوروز تقاضا دارند.

یکی از شهروندان مشهدی که برای خرید اسکناس نو به این خیابان آمده، می‌گوید که به چند شعبه بانک برای دریافت اسکناس نو مراجعه کردم، اما گفتند که اسکناس نو فقط در حد تعداد محدودی ایران چک دارند و اسکناس‌های ۱۰ و ۵ هزار تومانی، حتی یک عدد هم ندارند. یک خانم هم که برای خرید اسکناس نو آمده می‌گوید که مادرش سید است و معمولا آن‌ها برای عید غدیر، بسته‌ای آماده می‌کنند که درونش اسکناس ۲ هزار تومانی می‌گذارند. امروز هم برای خرید اسکناس نو به بازار آمده است.

بازار اسکناس نو در سایت دیوار

این روز‌ها دیگر لازم نیست برای خرید اسکناس نو به خیابان امام خمینی (ره) مراجعه کنید. رصد سایت دیوار نشان می‌دهد که این روز‌ها بازار خریدوفروش انواع اسکناس نو در این سایت حسابی داغ شده است. در سایت دیوار انواع اسکناس‌های هزار، ۲ هزار و ۵ هزار تومانی با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. در میان آگهی ها، چندتایی هم آگهی اسکناس آرایی ویژه عیدغدیر است.

یکی از آگهی دهنده‌ها هم برای توضیح کارش نوشته است که «تزیین اسکناس و پول کاغذی یک روش خوب است برای وقتی که می‌خواهیم به جای خرید کادو پول هدیه دهیم، اما می‌خواهیم با تزیین آن نشان دهیم که آن مناسبت برای ما کم اهمیت نبوده و پول برای از سر بازکردن و رفع تکلیف نبوده است بلکه هدیه دادن برای ما مهم بوده است و برای آن وقت، انرژی و سلیقه گذاشته ایم.» برای اطلاع بیشتر به چندتای آن‌ها زنگ می‌زنیم. قیمت از ۲۰۰ هزار تومان شروع و تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم هست.

بازی کهنه در بازار اسکناس نو!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیدقاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
0
0
سلام بر علی وعدالتش سلام برغدیر و مکانش سلام محمد وپیامش. سلام بر سادات و سلام بر این روز.... به نظر من تمام سال باید غدیری بود. واین نیز یک زور آزمایی برای بعضی هاس... شیرنی غدیر در غدیری بودن وعلی بودن است نه در تظاهر و تزویر... اسکناس یا یادگاری دادن اینا فقط تزویری بیش نیست.. مفهوم غدیر را هیچ کدام از ما نفهمیدیم..یا علی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->